
VAD ÄR OPERATIONAL
EXCELLENCE?
METODER FÖR OPERATIONAL EXELLENCE
Ambitionen att arbeta med Operational Excellence avspeglar sig i de mätetal som organisationen använder för att styra verksamheten. Om mätetal saknas eller om de inte är relevanta behöver den frågan adresseras. Beviset för att ha förbättrat organisationens effektivitet avspeglar sig i de värden som kan påvisas med mätetalen. Bästa stödet är att ha ett digitalt affärsdrivande ledningssystem. Gärna i kombination med ISO 9001 och ISO 14001 som skapar förutsättningar för interna och externa mätetal som kopplas till ständiga förbättringar.
Operational Excellence bygger på att det finns förmåga att prioritera rätt aktiviteter och att utföra dem på rätt sätt och i rätt tid. Vi kallar detta arbetssätt för ”Effekt och verkningsgrad med en plan”. Vi har en beprövad och effektiv metod för att göra rätt saker på rätt sätt och i rätt tid. Vi utgår från etablerade metoder såsom till exempel DMAIC, dvs Define, Measure, Analyze, Improve and Control. Vår tolkning på svenska.
1. Klargör och dokumentera nuläget och målsättningar.
2. Validera mot befintliga strategidokument. Revidera vid behov.
3. Inventera existerande mätetal. Utveckla kompletterande mätetal vid behov.
4. Identifiera nödvändiga aktiviteter och hur de är kopplade till mätetal och därmed strategi.
5. Prioritera utvecklingsaktiviteterna i en handlingsplan.
6. Exekvera och mät resultat av tidiga aktiviteter. Justera handlingsplanen vid behov.
De flesta som varit yrkesverksamma under en längre tid har varit med om, eller varit drivande, i stora initiativ vars syfte var att omvälva hela verksamheten. Radikal förändring. Omorganisation. Stora förändringar har sin plats, men de innebär också stora ansträngningar för en organisation och dess medarbetare. Det går att åstadkomma förändringar på ett mer lågmält sätt. I små steg och under väl kontrollerade former. Ofta mer känt som Demings förbättringshjul (PDCA).
Operational Excellence är både problemlösning och ledarskap med syfte att organisationen skall kunna genomföra ständiga förbättringar som är hållbara över tid genom att mäta sträckan snarare än steglängden. Det handlar inte om att minska kostnader eller om att öka produktiviteten, även om det ofta blir en konsekvens av att arbeta enligt principerna. Det handlar om att göra många förändringar ofta, och genom en repeterbar metod eller arbetssätt för att uppnå satta mål och ambitioner. Vi kallar det hållbar organisationsförändring.
Vår modell för Operational Excellence bygger vidare på SIQ Managementmodell för Quality 5.0 som är baserad på forskning. För att täcka alla aspekter av en framgångsrik organisation har vi utökat modellen till åtta områden som beskrivs nedan. På så sätt är vi säkra på att hantera social hållbarhet, ekologisk hållbarhet och ekonomisk hållbarhet.
Operational Excellence är att strukturerat och konsekvent arbeta med både strategi och utförande och att göra det bättre än konkurrenterna. För att kunna förbättra hela organisationens leveransförmåga behöver alla åtta delar i ramverket adresseras.
TJÄNSTEPAKET
Alla organisationer har potential att förbättra processer, verktyg, medarbetare och affärsmodell. Att genomföra ständiga förbättringar och mäta utfall är ett första steg mot Operational Excellence.
För oss betyder Operational Excellence att en organisation är rustad för att möta framtida krav från kunder, medarbetare och myndigheter.
Vi hjälper uppdragsgivare realisera organisationens potential genom att effektivisera och höja beredskapen för framtida hållbara förändringar.

TJÄNSTEPAKET
Genomlysning
Genomlysning utförs till fastpris utifrån organisationens/verksamhetsns storlek.
Genomlysning fastställer verksamhetens nuläge och strategiska arbete samt vilka förutsättningar respektive utmaningar som finns att hantera.
Arbetet omfattar två workshops, intervjuer med nyckelarbetare samt en rapport med prioriterade aktiviteter för ett införande, inklusive beräkningar för ROI (Return On Investment).
Resultatet av en genomlysning ger alla nödvändiga underlag för beslut.

TJÄNSTEPAKET
Införande
Kopplingen till verksamhetens övergripande mål och strategi är avgörande för ett framgångsrikt införande.
Införandet genomförs enligt en beprövad agil projektmodell som rapporterar direkt till ledningsgruppen.
Baserat på den beslutade införandeplanen inleds arbetet med föreslagna aktiviteter. Detta kommer att inleda övergången från den nuvarande situationen till det framtida målet.
Ramverket för arbetet är veckovisa avstämningsmöten som drivs enligt KanBan med hela ändringsplanen som back-log.

TJÄNSTEPAKET
Utbildning
Utbildning är en väsentlig del i ett förändringsprojekt för att skapa engagemang och delaktighet. Det gäller oavsett om förändringarna är små eller stora.
Aquity har många befintliga utbildningar inom ISO 9001 och ISO 14001 samt agila metoder. Till det skräddarsyr vi tillsammans med beställaren de utbildningar som behövs inom ramen för ett beslutat införande.
Ett vanligt misstag är att tro att ett införande är klart i och med att verksamheten är utbildad.
En utbildning är egentligen själva startskottet för det fortsatta införandet som bör bedrivas enligt PDCA.
Kontakta oss redan idag för en genomlysning. Med vetskap om ert nuläge och strategiska arbete i relation till era konkurrenter har ni möjlighet att besluta om vilka steg som behöver tas.
KONTAKT
Vill du veta mer om hur du kan skapa effektiv förändring och förbättring med bibehållen lönsamhet över tid?
Fyll i formuläret så hör vi av oss.

ERIK RINGQVIST
073 806 0160
