Äh, nu lanserar vi Aquity
- Petter Salomonsson
- 7 dec. 2021
- 3 min läsning
Vi vet att små steg i rätt riktning ofta är bättre än att springa fort med stort självförtroende, men med dåligt lokalsinne. Det skulle kunna vara ett visdomsord från Fantomen men är bara våra egna insikter.
Nu lanserar vi Aquity som namn och företag. Vår drivkraft är att hjälpa organisationer att utvecklas.

Vi har varit verksamma sedan 2020, men väntat lite med att gå ut med en bredare kommunikation. Erfarenhet, djupare kunskap och en bakgrund inom IT och företagsbyggande har gjort att vi blivit lite försiktiga. Men, nu är det dags. Våra uppdrag under 2021 har stärkt oss i uppfattningen om att vi behärskar det vi gör.
Vi finns för att bistå organisationer som varaktigt vill vara bättre än konkurrenterna. På Aquity kallar vi detta Operational Excellence i praktiken.
Med stor nyfikenhet och vetgirighet har vi tagit oss an uppgiften att sammanföra olika metoder för att leda organisationen, förbättra kundnyttan och utvärdera mätetalen. Vi har samlat erfarenhet och kunskap om arbetssätt som fungerar och inventerat de verktyg och system som stödjer praktisk tillämpning.
Med insikter om vikten av att inte bara göra rätt, utan också göra rätt saker har vi tagit fram en modell för Operational Excellence samt ett strukturerat arbetssätt för ta sig dit. Eller snarare ta ut riktningen - eftersom Operational Excellence inte är ett läge utan snarare en riktning.
Vi har under lång tid provocerats av att det återkommande dyker upp begrepp och lösningar som utlovar fantastisk ROI, kortare ledtider, snabbare time-to-market eller varför inte processdrivet värdeskapande. Vi tröttnade helt enkelt på trender och buzz words.
Även om vi förstår att det kan vara en besvikelse, måste vi ändå säga som det är. Det finns ingen universallösning. Det finns ingen enskild metod som är överlägsen alla andra. Silver Bullets finns inte på riktigt oavsett om managementlitteraturen eller högprofilerade kurser ibland verkar ge sken av det.
Alla organisationer har unika förutsättningar och har därmed behov av lösningar som är anpassade till den egna verkligheten.
Traditionellt knyts Operational Excellence ofta samman med LEAN och då är Kaizen motorn för kontinuerliga förbättringar. Vi har genom vår verksamhet som rådgivare kommit fram till att ISO 9001-standarden är en utmärkt startpunkt som ramverk för datadriven förändring och målstyrd utveckling mot Operational Excellence. Rätt tillämpad är ISO 9001 ett kraftpaket eftersom standarden inrymmer såväl kontinuerliga förbättringar (som egentligen är återkommande eftersom det inte går att förbättra utan att då och då stanna upp för att mäta resultatet av förändringen), riskhantering, kundfokus och ledning.
Många svenska organisationer är ISO-certifierade utan att använda ledningssystem som det var tänkt. Om man går tillbaka till LEAN går det inte att klassificera som något annat än waste.
Vi brukar ställa två enkla frågor.
1. Vad kostar det vår organisation att vara ISO-certifierad? Tänk TCO här. Vad är den totala kostnaden för att upprätthålla ledningssystemet…
2. Vilken intjäning har vi av att vara certifierade?
Svaren vi ofta får är 1) Alldeles för mycket, men då har vi inte räknat med all dokumentuppdatering, och 2) Ingen aning. Troligen ingen alls.
Vi har hjälpt redan certifierade organisationer att dra nytta av ledningssystemen för att leverera i toppklass.
Vi har bistått organisationer som stått inför valet att certifiera sig (eller inte) och satt upp ledningssystemet så att TCO hålls nere och intjäningen blir mätbar.
För oss som grundat Aquity är det möjligheten att få hjälpa organisationer utvecklas som är drivkraften. Vi vet att små steg i rätt riktning ofta är bättre än att springa fort med stort självförtroende, men med dåligt lokalsinne.
Vårt företagsnamn är en sammanslagning av engelskans acuity och equity. Var för sig betyder de uppfattningsförmåga och opartiskhet. En annan tolkning av equity är aktiekapital.

Namnet sammanfattar det vi vill stå för, dvs skarpsynthet och opartiskhet i tjänst för de som står bakom ett företag eller en organisation. Att namnet kan vara svårt att stava upptäckte redan efter ett par veckor, men nu har det satt sig. Vi drar lärdom av detta och kommer att ha det i åtanke om vi någonsin bestämmer oss för att bolaget skall heta något annat.
Vi ser fram emot att diskutera just de utmaningar du och din organisation har eller de lärdomar ni vill dela med er av inom Operational Excellence.
Comments