top of page
Reflection_edited.jpg
KUNDCASE
1548076281558.jpeg

Hög effektivitet vid införande av ISO 9001 och 14001 som grund för Operational Excellence

Att sträva efter Operational Excellence är ett uttryck för viljan att bli bättre, och för att förbättra en organisation behövs en stabil grund.

 

Techsters strävan mot att bli ännu bättre utmynnade i ett samarbete med Aquity där det första steget var att uppnå en certifiering för ledningssystem för kvalitet och miljö genom ISO 9001och ISO14001. Techster tillväxt har varit enorm och matchat kundernas behov av att digitalisera och göra sina IT-lösningar ännu bättre. I ökande utsträckning är bevis på att kvalitet och miljö tas på allvar en förutsättning för göra affärer.

 

Techster är en fullserviceleverantör av lösningar för kundernas IT-behov. Oavsett om det handlar om att utrusta ett modernt kontor med hård- och mjukvara eller om det handlar om att bygga upp ett modernt datacenter. Techsters uppdrag är att hjälpa kunderna att hitta exakt de lösningar som de behöver, och det lyckas företaget med genom att ha ett brett urval av leverantörer och förmågan att matcha innovativa lösningar mot kunders behov. 

 

”På Techster har vi ständig uppsikt på nya tekniska lösningar och nya leverantörer. På så sätt kan vi erbjuda våra kunder det bästa och det senaste. Vår passion för teknik matchas enbart av vår passion för våra kunders bästa.”

Peter Björk, CEO
 

Aquity kom in som en engagerad och kunnig partner för arbetet med ISO14001 (miljö) och ISO9001 (kvalitet). Valet föll på Aquity eftersom grundinställningen till ledningssystem matchade Techsters önskemål om att göra certifieringen enkel och effektivit. Att Aquity ser standarderna som en ”stepping stone” för att arbeta med Operational Excellence var avgörande när vi valde partner.

 

”Det har känts tryggt att ha en partner som på riktigt tog ett ansvar för att vårt projekt skulle lyckas. De har kunnat förstå våra förutsättningar, och kunde förstå att vi är ett stort bolag när man ser på omsättning, men ett litet företag när man ser på antalet medarbetare. Vi ville att ledningssystemen skulle hjälpa oss att bli ännu bättre och mer effektiva, och var från början oroade över att vi skulle drunkna i en massa dokument. Det har man hört från andra organisationer – en massa dokument till liten eller ingen nytta.”

John Elison, CTO

 

Några viktiga målsättningar för att använda ISO-standarderna som grund för Operational Excellence

  • Så få dokument som möjligt genom att använda affärssystemen som informationsbärare – inte enskilda filer.

  • Så enkelt att alla medarbetare kan vara, och vill vara, delaktiga i kvalitets- och miljö-arbetet. 

  • Affärsdrivande och till nytta för organisationen snarare än att leverera ett dokumentations-berg som måste underhållas.

 

”Sex månader efter första mötet om strategi och mål för Techster var vi klara för att bli certifierade enligt både ISO 9001 och ISO 14001. Mycket av arbete har vi drivit själva, men vi har kunnat fokusera på det som är viktigt på riktigt, eftersom Aquity har väglett oss i val av effektiva metoder för att våra ledningssystem skall driva affären framåt”

Jonas Engman, CISO och Kvalitetsansvarig

 

Med en stabil grund i ett affärsdrivande kvalitets- och miljöledningssystem, som samtidigt utgör basen i kontinuerlig effektivisering av verksamheten, är Techster redo för fortsatt kraftig tillväxt tillsammans med nya och befintliga kunder.

 

I Aquity fann Techster en partner som har kunskapen om, och erfarenheten av, att införa och utveckla ledningssystem, stödsystem och arbetssätt som utgör en grund för fortsatt arbete med Operational Excellence.

 

”Aquity har hela tiden varit proaktiva och kunnat förutse vilka vägval vi behövde göra under resans gång. Det gjorde att vi aldrig kände oss stressade av att fatta projektbeslut som var viktiga. Aquity gav oss råd och vi förstod möjligheten i att använda moderna och effektiva metoder och IT-stöd. Det är ett stort arbete att införa ISO 9001 och ISO 14001 och uppnå certifiering, men det hade varit bortkastat om inte ledningssystemen varit uppbyggda så att vi verkligen vill använda dem för att leda organisationen framåt. Vi hittade en partner som kunde hjälpa oss att samordna och tillvarata möjligheterna genom att se våra ledningssystemen som en helhet, och förstod att vi behövde en motor för att driva förbättring, och inte enbart var ute efter certifikaten.”

Andreas Flemström, CEO Techster Solutions

 Under projektets gång dokumenterades processerna på Techster på enklast möjliga sätt, rutiner och checklistor sattes upp, och kundnöjdhet började mätas systematiskt. Vid revisionen av extern kvalitets- och miljörevisor fick Techster uppskattning för att ledningssystemen var väl uppsatta och att personalen var kunnig och insatt.

 

Risker och möjligheter sattes i fokus för beslutsprocesser och den dokumentation som behövde finnas lades upp som en undersida i företagets SharePoint-lösning. SharePoint används inte bara för att lagra filer, utan också för avvikelsehantering, rättande åtgärder, risker, aktivitetsspårning och uppföljning av mätetal.

Vi är stolta över våra kunder och våra genomförda uppdrag. Men också ärliga. Därför vill vi låta våra kunder komma till tals och berätta vad de tycker varit bra och ibland kanske mindre bra.

Alla uppdrag kommer inte presenteras här utan ett urval får representera vad våra kunder tycker om oss.

Införande av affärskritiskt verksamhetssystem för ökad effektivitet och säkerhet i organisationen

Uppdraget pågår fortfarande så vi ber att få återkomma med mer information om uppdraget.

Kunden har behov av att införa ett nytt verksamhetssystem som kommer vara affärskritiskt för verksamheten. Inom ramen för uppdraget genomförs återkommande effektivisering av verksamheten för att med effektivitet nå verksamhetens mål.

 

Casual%20Business%20Meeting_edited.jpg

KONTAKT

Vill du veta mer om hur du kan skapa effektiv förändring och förbättring med bibehållen lönsamhet över tid?

Ring oss redan idag eller fyll i formuläret under Kontakt så hör vi av oss.  

Erik Ringqvist Aquity
Petter Salomonsson Aquity
ERIK RINGQVIST
073 806 0160
PETTER SALOMONSSON
070 839 8435

SENASTE FRÅN BLOGGEN

grå.png

Aquity 

Maria Sandels gränd 4, 112 69 Stockholm

  • Linkedin - Vit Circle

Stockholms län, Sverige

bottom of page